Pomiary akustyczne w sali koncertowej Szkoły Muzycznej w Inowrocławiu
OPIS OBIEKTU
Po przebudowie sali koncertowej wykonano pomiary celem oceny jej jakości akustycznej. Przedmiotem pomiarów jest sala koncertowa o wiodącej funkcji muzycznej (przeznaczonej do słuchania muzyki klasycznej, muzyki chóralnej, studio nagrań) wraz z drugoplanową funkcją konferencyjną.
Tab. 1 Dane pomieszczenia
Wymiary | wysokość 6 m , długość 24.3 m, szerokość 14.2 m |
Kubatura | 2080 m3 |
Materiały wykończeniowe | płyty drewnopochodne laminowane pełne i perforowane, płyty gips – karton, tynk wapienny, parkiet, 221 miejsc |
Projektowanyczas pogłosu, T30 | 1.4 – 1.75 s muzyka (funkcja pierwszoplanowa)0.8 – 1.2 s mowa (funkcja drugoplanowa)
|
Rys. 1 Widok sali ze sceny
ZAŁOŻENIA PROJEKTU AKUSTYCZNEGO
Dla przebudowywanej sali koncertowej przyjęto parametr projektowy – czas pogłosu T30. Optimum czasu pogłosu określono na podstawie [10, 11, 12] dla funkcji i kubatury pomieszczenia – funkcja: muzyka instrumentalna i wokalna, mowa. Wartość tę przyjęto jako T30 = 1.4 – 1.75 s muzyka (funkcja pierwszoplanowa), 0.8 – 1.2 s mowa (funkcja drugoplanowa), wynikowo należy przyjąć dolną granicę wartości optymalnych dla muzyki: T30 = 1.4 s +/- 10% w całym paśmie częstotliwości słyszalnych. Klarowność muzyki wyrażaną parametrem C80 powinna przekraczać 1.6 dB. Klarowność mowy wyrażana parametrem C50 powinna przekraczać -3 dB. Zrozumiałość mowy w pomieszczeniu wyrażona wskaźnikiem STI powinna wynosić 60% – 75% (zrozumiałość dobra) , a wskaźnikiem ALLCons co najwyżej 10%. Ze względu na uprzywilejowana funkcję słuchania muzyki zrozumiałość może osiągnąć poziom STI = (45% – 60%) czyli zrozumiałość dostateczną. Poziom hałasu w pomieszczeniu nie może przekraczać dla pomieszczeń typu: klasy i pracownie szkolne, sale wykładowe audytoria, sale konferencyjne 40 dBA od wszystkich źródeł hałasu łącznie. Wymóg ten dla funkcji słuchania muzyki instrumentów akustycznych lub śpiewu należy uznać za niewystarczający i należy przestrzegać maksymalnego poziomu hałasu 25 – 30 dBA.
Rys. 2 Widok tylnej ściany, zauważyć można ukrytą w szczelinach perforację, za perforacją znajduje się wełna mineralna. Aby ustrój był akustycznie skuteczny musi być odsunięty od ściany.
METODYKA I ZAKRES BADAŃ
Stosowano pobudzenie pomieszczenia za pomocą 2 głośników GENELEC 8030A, które generowały sekwencję szumu pseudolosowego MLS. W obszarze widowni odbierano ten sygnał za pomocą mikrofonu pomiarowego będącego integralną częścią miernika poziomu dźwięku SONOPAN DSA 50. Na podstawie odebranych danych w każdym punkcie wyliczana była odpowiedź impulsowa, która poddana została późniejszej analizie częstotliwościowo – czasowej. W wyniku analiz otrzymano wyniki w postaci: charakterystyki częstotliwościowej czasu pogłosu oraz parametry energetyczne odpowiedzi impulsowej: C50, C80. Obliczono także wskaźniki zrozumiałości mowy: STI i ALLCons. Kolejnym celem badań było stwierdzenie, czy poziom dźwięku w sposób istotny zależy od miejsca na widowni. Zmierzono zanik poziomu dźwięku wraz z odległością. Dzięki temu czemu zmierzyć można było także odległość krytyczną, wyznaczającą zasięg pola swobodnego w pomieszczeniu. Dla dwóch odległych od siebie miejsc porównano ze sobą widma tercjowe szumu białego, by stwierdzić, czy pomieszczenie wprowadza zauważalne zmiany widmowe. Zmierzono poziom hałasu dla 3 biegów wentylacji nawiewno – wywiewnej i porównano ten poziom z wartościami dopuszczalnymi oraz zalecanymi. Określono ponadto jakość akustyczną sali w oparciu o metodę Beranka. Metoda Beranka powstała w oparciu o badania najlepszych sal koncertowych świata. Dzięki obszernemu materiałowi porównawczemu autorowi udało ustalić się związki pomiędzy preferencjami słuchaczy, a parametrami fizycznymi pola akustycznego. Tego typu relacja umożliwiła zbudowanie sposobu oceny jakości akustycznej sal koncertowych.
WYNIKI BADAŃ
Rys. 3 Charakterystyka częstotliwościowa czasu pogłosu, T(f). Wyniki średnie dla ośmiu punktów pomiarowych i jednej pozycji źródła.
Tab. 1 Wskaźniki energetyczne odpowiedzi impulsowych
Punkt pomiarowy | C50, dB | C80, dB |
1 | 1.5 | 3.7 |
2 | 2.3 | 4.1 |
3 | 0.1 | 2.9 |
4 | -0.2 | 2.4 |
5 | 0.4 | 3.4 |
6 | 1.9 | 3.9 |
7 | 0.7 | 3.5 |
8 | 2 | 4.6 |
średnio | 0.88 | 3.22 |
Tab. 2 Wskaźniki zrozumiałości mowy
Punkt pomiarowy | STI, % | ALLCons, % |
1 | 57 | 7.66 |
2 | 59 | 6.89 |
3 | 56 | 8.03 |
4 | 55 | 8.67 |
5 | 57 | 7.68 |
6 | 57 | 7.63 |
7 | 57 | 7.63 |
8 | 60 | 6.6 |
średnio | 57 | 7.6 |
Rys. 4 Zmiany poziomu dźwięku wraz z odległością
Rys. 5 Zarejestrowane widma szumu białego w rzędzie 3 i 9.
Tab. 3 Poziom hałasu dla trzech ustawień wentylacji nawiewno – wywiewnej.
Poziom hałasu Lp, dBA | średnio, dBA | |||
went. 70% | 28,2 | 27,3 | 25 | 27 |
went. 90% | 34,4 | 33,5 | 31,2 | 33 |
went. 100% | 38,4 | 37,5 | 35,2 | 37 |
Tab.4 Ocena jakości akustycznej sali wg. skali Beranka
Punktacja | ||||
Parametr oceny | Wartość | Barok | Klasycyzm | Romantyzm |
Czas pierwszego odbicia tinit, ms | 14 | 40 | 40 | 40 |
Żywość, – | 1.61 | 12 | 14 | 3 |
Ciepło brzmienia, – | 0.5 | 0 | 0 | 0 |
Głośność dźw. pogłosowego, – | 220 | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
Odległość od źr. dźw., m | 4 – 17 | 8 | 8 | 8 |
Suma punktów | 61.5 | 63.5 | 52.5 | |
Ocena | Dostateczna do dobrej | Dostateczna |
KOMENTARZ
Czas pogłosu sali pustej na poziomie 1.49 s mieści się w zakresie zalecanym. Wypukła charakterystyka częstotliwościowa czasu pogłosu jest postrzegana jako zjawisko pozytywnie wpływające na jakość akustyczną sali, np.: Sala Koncertowa Państwowej Szkoły Muzycznej w Elblągu, Auditorium Maximum Politechniki Gdańskiej, Studio Koncertowe PR w Szczecinie. Podkreślone wówczas są wyższe formanty w dźwięku instrumentów muzycznych. Wymienione pomieszczenia posiadają dla zakresu średnich częstotliwości wypukły kształt charakterystyki. Dla takich pomieszczeń, których kubatura jest mała, potencjalnie duży wpływ fal stojących, silnie zmieniających widmo dźwięku i zaburzającym równomierność przestrzennną pola akustycznego jest zredukowany. W omawianej sali, częstotliwość graniczna, powyżej której wpływ pola falowego maleje a rośnie wpływ pola rozproszonego, wynosi 100 Hz. Z drugiej strony zbyt krótkie czasy pogłosu w najniższych pasmach skutkują zmniejszeniem wrażenia pełni brzmienia, co w badanej sali przekłada się negatywnie na jakość akustyczna wyznaczaną metodą Beranka. Wskaźniki energetyczne odpowiedzi impulsowej są w zakresach zalecanych. Wskaźnik C50 koreluje ze zrozumiałością mowy, wskaźnik C80 z wyrazistością muzyki. Koreluje on z podtrzymaniem dźwięku w pomieszczeniu, badane pomieszczenie ułatwia wykonawcom intonację i lekkość brzmienia. Zbadano przestrzenny zanik dźwięku od źródła umieszczonego na scenie. Do odległości 11 m, nazywanej odległością krytyczną, w której energia dźwięku bezpośredniego równa jest energii dźwięku pogłosowego, energia pola nazywanego swobodnym spada 6 dB przy każdym podwojeniu odległości od źródła. W odległościach większych, w polu rozproszonym spadek jest wolniejszy. Wyznaczona odległość krytyczna (11 m), oznaczona na rys.2, pozwala oszacować zasięg bardzo dobrej zrozumiałości mowy oraz obszar w którym szczególnie silny jest dźwięk bezpośredni od źródeł: mówców, instrumentów i śpiewaków. Poza tą odległością w odbieranym dźwięku zwiększa swój udział pole rozproszone. Sprawdzono, czy pomieszczenie w sposób zauważalny zmienia widmo dźwięku. Różnice w pasmach pomiędzy poszczególnymi rejestracjami pozwalają stwierdzić, że w żadnym paśmie nie występuje zauważalna różnica. Średnie odchylenie standardowe jest niewielkie, w okolicach progu postrzegania tych zmian. Zrozumiałość mowy w sali jest dostateczna do dobrej, co kwalifikuje salę oprócz muzyki także do transmisji mowy. Poziom hałasu w sali jest na poziomie akceptowalnym, zaleca się korzystać z ustawień wentylacji na poziomie najwyżej 70%, co gwarantuje zalecany poziom hałasu w pomieszczeniu. Ocena jakości akustycznej wg. skali Beranka jest dla sali pomyślna. Sala wśród najlepszych obiektów na świecie plasuje się jako obiekt dostateczny do dobrego w zależności od rodzaju muzyki. Bardziej preferowana od muzyki romantycznej jest w sali muzyka klasyczna i barokowa.
www.akustyka-pro.pl